3. 10. 2024

Tereza Pokorná, Marie Koširová

T-Group a vzdělání

Jak propojit aktivní členství ve stepařském studiu se školním vzděláváním? A jak zajistit, aby to dohromady dlouhodobě klapalo? Druhý článek z řady T-Group a vzdělání je tu a vy se můžete těšit na novou dávku zkušeností, o které se s námi naši stepaři podělili. Získáte nejen spoustu praktických rad, ale i osvěžující pohled na časté problémy a nejasnosti, s nimiž se jistě občas setkáváte i vy. To vše tentokrát na téma rovnováha mezi studijním životem a životem umělce i vrcholového sportovce v jednom.

Jak najít balanc mezi školou a tréninky?

Balanc je nepostradatelným prvkem většiny stepařských kroků. Současně je také základem zdravého životního stylu, prosperující kariéry i mezilidských vztahů. Právě díky němu je možné vyvážit všechny nedílné složky v našem životě tak, aby vytvořily komplexní, smysluplný celek a z nás jedinečnou osobnost. To platí obzvlášť pro stepaře, tanečníky a mladé nadějné studenty, kterých máme v T-Group opravdu mnoho. Právě vybalancování fyzické, psychické i časové vytíženosti je téma, kterým se ve studiu často zabýváme a zamýšlíme se nad jeho nejlepším řešením. To poslední, co bychom pro členy naší komunity chtěli, je, aby byli dobrými stepaři na úkor nedostatečných studijních výsledků, nebo naopak, aby pro ně škola byla překážkou ve zdokonalování se na jejich stepařské cestě.

 

Na co je tedy důležité nezapomínat, chceme-li dosáhnout harmonie mezi stepem a školní edukací?

Čas

Jednou z významných překážek, se kterými se naši členové často potýkají, je časová náročnost tréninkového režimu v kombinaci se školním rozvrhem. Tato problematika se týká zejména starších stepařů, jejichž školní povinnosti jsou poněkud rozsáhlejší, stejně jako počet tréninků či jiných aktivit v T-Group. Každý rok se objeví nový rozvrh v rámci vzdělávání, jiné školní projekty, pozměněné časy tréninků, a tím pádem i nelehká výzva to vše zvládnout dohromady. Proto je třeba se s časovými možnostmi naučit dobře pracovat a přizpůsobit každý den i celý školní rok svým prioritám tak, aby v námi nastaveném tréninkovém režimu,a to včetně vrcholu soutěžní sezóny, bylo možné vše bez problémů zvládat.

O tom, že je to opravdu možné ,se rozpovídaly hned dvě naše stepařky a úspěšné absolventky gymnázia zároveň. Na základě vlastních zkušeností nám popsaly, jak si v běžném tréninkovém režimu zvládly najít dostatek času i na školní přípravu:

“Je pravda, že jako studentka vysoké školy a zároveň trenérka stepu, která sama v dospělé kategorii soutěží, mám denní program opravdu plný. Za mě je ale určitě možné to zvládnout a vůbec to není takový problém, jak by se mohlo zdát. Vše je jen o prioritách a o tom prakticky se zamyslet a povinnosti si zorganizovat.

Člověk se občas musí naučit zvládat více věcí najednou. Tento nabitý životní styl ale také otevírá spoustu nových možností, které jsem dřív vůbec neviděla. Nikdy by mě nenapadlo, že je možné toho stíhat tolik. Myslím, že je to hlavně díky tomu, že mě to všechno strašně baví. Zkrátka nic není nemožné, když se chce,” vysvětluje soutěžní stepařka a studentka Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Veronika Ovečková.

 

Její kamarádka a kolegyně Olivie Pospíšilová, studentka Práva a Psychologie na Masarykově univerzitě souhlasně přikyvuje:

“Určitě jde stíhat oboje. Vždy jde o to si dobře rozvrhnout čas, abychom se na vše potřebné stihli s přehledem připravit. Je důležité pracovat průběžně a neodkládat povinnosti na později, aby se nenakupily. Pohyb je za mě skvělým způsobem, jak si vyčistit hlavu. Potom se mi učí mnohem lépe. Step a tanec ve studijně náročnějším období jsou pro mě spíše pauzou, ve které se koncentruji úplně na něco jiného, čímž si mentálně odpočinu, a zkoušky a testy potom zvládám mnohem lépe než moji spolužáci, kteří žádné mimoškolní zájmy nemají.”

 

Výše zmiňovaný time management je jedním z klíčů, bez nichž se naši svěřenci v tomto, na první pohled chaotickém režimu, určitě neobejdou. Rozvržení času a racionální naplánování školních i sportovních aktivit bývá většinou složitou skládačkou. Díky efektivnímu časovému plánu je ale člověk schopen investovat svoji energii i čas tam, kam je to v daný moment zrovna potřeba. Ať už je tedy rozvržení času u mladších dětí spíše starostí rodičů, nebo si každý svůj denní režim řídí sám, určitě stojí za to si tuto schopnost osvojit. Může to trvat pár dní, možná až měsíce, každopádně správné hospodaření s časem je jednou z cenných dovedností, jenž se v praktickém životě určitě neztratí.

Existuje vůbec nějaký vzorec nebo univerzální rada, díky níž je možné se dostat ke smysluplnému časovému rozvrhu? Jak na to jdou naši “stepaři na plný úvazek”, kteří tráví ve studiu téměř všechen mimoškolní čas?

“Svůj čas se snažím vždycky naplánovat dopředu. Nemyslím tím třeba měsíc. Spíš v jednotkách dnů nebo týdnů, protože je pro mě důležité mít přehled o tom, co musím stihnout. Často si dělám v poznámkách jakoby “to do list” na ten další týden, abych na nic nezapomněla, jelikož s tréninky a školou je toho dohromady celkem dost. Taky mi to hodně pomáhá proti prokrastinaci a obecně s organizací mého času. Když si to naplánuju předem, většinou ty nejdůležitější věci jako tréninky, deadliny ve škole nebo jiné povinnosti hezky stihnu,”prozradila nám své tajemství dobré časové organizace soutěžní stepařka, trenérka a studentka třetího ročníku Gymnázia Mojmírovo náměstí Adéla Dvořáková.

A jak na to jde mnohonásobná mistryně světa a studentka Střední průmyslové školy stavební Agáta Zelinková?

“Ne vždy mám tu možnost si čas naplánovat úplně podle sebe, takže jsem já ta, která se tomu všemu snaží co nejvíce přizpůsobit. Vzhledem k tomu, že čas, který strávím ve škole, mám daný stejně jako tréninky ve studiu,  musím své ostatní plány často uskromňovat. Na druhou stranu mě to naučilo určovat si v životě priority a využívat svůj volný čas naplno. Moje rada je stanovit si právě ty priority. Dokud si je sami v životě nenastavíte, tak budete mít stále pocit, že něco nestíháte. Naopak když budete vědět, co je pro vás hlavní, budete se tomu věnovat naplno a jiné věci budete řešit trošku s mírou, tak se naučíte stíhat plno věcí rychleji, ale zároveň daleko efektivněji.”

 

Další z možností, jak jít své časové flexibilitě více naproti, je individuální studijní plán. Ten je tu hlavně pro soutěžní stepaře, kteří se tomuto sportu věnují opravdu na sto procent, ale zároveň nechtějí ohrozit svůj prospěch a svoji budoucnost v rámci edukace. Jedná se o určitou formu “úlev” a “kompromisů” ze strany školy, které studentovi například zvyšují hranici povolené absence, uvolňují ho ze školních výletů nebo umožňují nastavit systém přezkoušení místo malých dílčích testů. Nejedná se tedy o způsob, jak školní povinnosti obcházet. Jde spíše o alternativu, díky níž má vrcholový sportovec vyhovující podmínky k plnohodnotnému vzdělání.

Individuální plán poskytují nejčastěji střední školy,které tímto způsobem podporují zapálení mladých lidí do sportovních aktivit.  Pokud jste tedy tvrdě pracující stepař, jenž je z důvodu častých tréninků, soutěží a dalších aktivit v T-Group časově plně vytížený, zkuste si zjistit, zda právě vaše škola není jednou z těch institucí, které tuto schůdnější formu vzdělávání poskytují. Za předpokladu tvrdé práce, spolehlivosti a přínosu pro náš tým T-Group nebude váhat napsat posudek o vaší dobré práci a vysvětlit v něm, proč by byl individuální plán právě pro vás vhodný.

Nabízí tvoje škola možnost využití individuálního plánu? Pokud ano, jak funguje a v čem ti pomáhá?” zjišťovali jsme od našich členů.

Svoji zkušenost s individuálním plánem na Gymnáziu Terezy Novákové nám přiblížila Sára Titzová. Nejen vynikající stepařka, ale i tanečnice:

“Učitelé mají přehled o tom, kdo má individuál, a celkem na to berou ohled. Třeba když dojde na dopisování testů z důvodu nepřítomnosti, je možné se domluvit, že test nemusím psát hned, jak se do školy vrátím. Co se ale týče docházky, tu musíš mít stejnou jako všichni ostatní, což znamená minimálně 75 % ve všech předmětech. Z časového hlediska to tím pádem žádná značná výhoda není…”

“Moje vysoká škola individuální plán nenabízí. Bývalá střední škola měla ale dokonce dva druhy individuálního plánu, které jsem si mohla zvolit. Měli jsme úplný individuální plán, kde jsme mohli dostat rozvrh přímo pro nás, takže bych nemusela chodit do školy, nepočítala by se mi docházka a pouze bych musela docházet na testy a mohla využít nabídku konzultačních hodin. Ten druhý plán se týkal docházky, která se mi nepočítala, a testy a zkoušení jsem si po domluvě mohla odložit na termíny, které mi osobně vyhovovaly. Vše jsem tedy mohla dodělávat s klidem a bylo možné kdykoliv odejít ze školy na trénink či jinou akci v rámci T-Group. Tento individuální plán jsem využívala celé tři roky na střední škole a velice mi pomohl,”doplnila svůj pohled na systém individuálního plánu současná studentka Veterinární univerzity Brno Kristýna Debsová.

 

S individuálním studijním plánem mají naši členové nejrůznější zkušenosti. Zatímco některým z nich značně ulehčí průběh školního roku, jiní vůbec nemají možnost ho využívat a musí se s organizací svého času vypořádat jinak. Ne všechny školy totiž individuální plán nabízejí, a právě proto v T-Group nic nenecháváme náhodě a i my se snažíme jít stepařům naproti, jak jen to je možné. Každoročně strávíme před novým školním rokem dlouhé hodiny skládáním smysluplného rozvrhu podle mnoha důležitých kritérií. Mezi ta hlavní patří vhodný čas tréninku pro danou věkovou kategorii, frekvence lekcí, aby nedocházelo ke zbytečnému přetížení tanečníka, nebo i druh daného tréninku v kontextu týdenního režimu. Klademe důraz také na to, aby stepař mezi jednotlivými lekcemi neměl zbytečně dlouhé pauzy a tréninky mu v rámci možností navazovaly na sebe.

Chceme totiž, aby náš rozvrh nikomu nebránil věnovat se naplno stepu, a současně nekolidoval se školní docházku a povinnostmi se školou spojenými.

Zaměření

Soustředit se na jednu věc, jeden hlavní cíl, a za každou cenu za ním jít určitě může přinést své ovoce. Ať už se bavíme o výsledcích ve škole, umístěních na soutěžích nebo o jakýchkoliv jiných prioritách. Vybrat si jednu vysněnou metu a doběhnout na ni tou nejkratší, nejrychlejší cestou, aniž bychom se nechali čímkoliv rozptylovat, je jednoznačně známkou cílevědomosti a odhodlání.

V životě se ale tato strategie může ve výsledku projevit jako velice riskantní. Člověk zabraný do jediného, jasně daného cíle, se často zapomene zastavit a zamyslet se. Nestihne přehodnotit to, čeho chce dosáhnout, a neuvědomí si, že život nabízí mnohem více možností a cílových rovinek, kterými se dá proběhnout. Jít do něčeho naplno přitom vůbec nemusí znamenat jinde ubrat. Právě proto v T-Group podporujeme jak cílevědomost, tak všestrannost, a věříme, že status premianta ve škole  s mistrem světa ve stepu může jít vzájemně ruku v ruce. Snažíme se tedy zajistit, aby ramena vah byla v rovnováze.

Vyvážení intelektuálního rozvoje spolu s posouváním vlastních fyzických i psychických hranic je často jedním z předpokladů k naplnění plného potenciálu člověka. I z tohoto důvodu je kombinace soutěžního stepu a školní edukace více než vhodná. Stepařské tréninky podporují pravidelnou fyzickou aktivitu, a tudíž i zdraví každého stepaře. Pravidelný aktivní pohyb a výdej energie potom přímo souvisí i se správnými stravovacími návyky, vhodným spánkovým režimem a disciplínou obecně. Neustálá snaha zlepšovat se a překonávat jiné členy týmu, nebo své soupeře je do určité míry také velmi zdravá a později se tato tendence přenáší i mimo sportovní prostředí, třeba právě do školních lavic. Mladý sportovec tak často zvládá každodenní výzvy o poznání lépe než jeho vrstevníci bez sportovních ambicí.

Step, aktivita náročná taktéž na soustředění, může pomoci zbavit se negativního stresu, špatné nálady či nedostatku motivace, ostatně jako jakýkoliv jiný sport. Soustředit se alespoň pár hodin týdně na pohyb svého vlastního těla v propojení s rytmem tanečníkovi nedává prostor neustále myslet na známky ve škole, další a další testy nebo jakékoliv jiné vnější stresory. Po namáhavém dni stráveném ve škole je tak ve většině případů právě trénink částí dne, kam se dítě těší nejvíce. Zde je na chvíli povoleno vypustit z hlavy pravopis i rovnice, upustit páru a nabít novou energii a motivaci společně s lidmi, kteří sdílí podobné hodnoty a hlavně vášeň pro tu stejnou věc. Zároveň taneční tréninky přispívají k rozvoji kreativity dospívajícího jedince, pocitu sounáležitosti či překonávání sama sebe, a to jak v psychické, tak i fyzické rovině.

 

“Pomáhá ti step občas se odreagovat od běžného denního stresu a načerpat novou sílu do života?” zeptali jsme se stepařky a studentky Gymnázia Matyáše Lercha Julie Voborné.

“Určitě. Jsem hodně extrovertní člověk, takže jsem ráda, že můžu být v T-Group ve společnosti, kde mám spoustu kamarádů. Vždycky stihneme probrat hodně věcí, takže jsem potom psychicky odpočatá. To, že musím sednout k učebnici hned, jak přijdu domů, úplně vypustím.

Na tréninky ale učitě nechodíme jen kecat a samotná fyzická námaha je pro mě taky skvělý prostředek, jak zůstat v přítomnosti a soustředit se jenom na sebe.

Když ze studia večer odcházím, jsem mnohem uvolněnější a mám mnohem lepší náladu. Jsou to pro mě vlastně takové “pauzy” během dne. Myslím, že jinak bych stres a únavu zvládala mnohem hůř.”

 

Stejně to ale může fungovat i naopak. Po vyčerpávajících víkendových trénincích nebo vrcholu soutěžní sezóny, kdy tanečník zažívá maximální emoční vypětí dohromady se značným fyzickým vyčerpáním, je vhodné občas si sednout ke knížce nebo učebnici, svoje tělo na okamžik “vypnout”, hodit si nohy nahoru a pustit se do prozkoumávání a rozšiřování intelektuálních dimenzí našeho života. Většinou to jde také o poznání lépe než před sportovním výkonem, kdy je naše hlava zahlcena šumem povinností, informací a dalších rozptylujících vjemů.

Všestrannost a zapálenost do různých aktivit a cílů není plýtváním času, potenciálu ani energie. Pro mladého člověka je spíše jedním velkým benefitem. Poskytuje mu neuvěřitelný přehled o jeho možnostech, pomáhá mu najít jeho silné a slabé stránky a ve finále mu často umožní se s přehledem zorientovat ve spletitém labyrintu, na jehož konci může čekat vysněná práce, kariéra nebo dokonce spokojená budoucnost.

Je neuvěřitelně inspirativní vidět naše dospívající členy ubírat se těmi nejrůznějšími směry v oblasti vysokoškolského vzdělání, pracovní kariéry nebo sebezdokonalování v rámci stepu a sportu. I když jsou to lidé opravdu zaneprázdnění, nedá se říci, že by něco z toho dělali méně naplno. Právě naopak. Díky tomu, že si našli cestu jak se věnovat  zdánlivě nesouvisejícím aktivitám, které jsou pro ně důležité, stávají se z nich originální, silné osobnosti, které mají světu kolem sebe co nabídnout. Tím větší radost nám dělá, když svůj čas a energii investují zpět do T-Group.

Na otázku, zda je v životě soutěžního stepaře prostor pro rozvoj v rámci jiných aspektů života, jsme se zeptali novopečené vysokoškolačky Adély Blatné:

“Za sebe můžu říct, že určitě ano. I když jsem v T-Group začala jako stepařka, nyní jsem kromě toho trenérkou soutěžních formací, starám se o sociální sítě studia a ještě ke všemu se mi povedlo dostat se na vysokou školu, která mě v práci ve virtuálním prostoru bude dále rozvíjet. Možná mám štěstí. Zároveň si myslím, že právě díky podpoře lidí z T-Group a filozofii, ve kterou věříme, můžu nyní dělat tolik různých věcí, které mě naplňují.”

 

Každá složka našeho zájmu může zároveň představovat jistící lano, které člověka nenechá spadnout na dno, když se jiná významná věc zrovna nedaří. Špatný pocit ze školních výsledků se rozplyne po pár pořádných trénincích plných dřiny a tvrdé práce. Nespokojenost s umístěním na soutěži vystřídá radost z vydařených školních projektů. Neúspěšné přijímačky na vysněnou školu taktéž nejsou pro naše členy překážkou k seberealizaci v jiné z oblastí, která je baví. Také moc dobře vědí, že nikdy není zbytečné prozkoumat něco úplně nového…a za rok přijímací zkoušky třeba zkusit znovu. Lépe připravení, silnější a o hromadu zkušeností bohatší.

Umění vyvážit více rozdílných aspektů našeho života není možné ovládnout za jeden den. Nevyžaduje to však žádné speciální dovednosti a s pevnou vůlí a motivací to zvládnete i vy. Důležité je vnímat benefity, které si navzájem různorodé dimenze života přinášejí, postupně zkoumat své priority a cíle, a hlavně zkoušet najít takovou kombinaci zájmů i povinností, která bude zdravá, smysluplná a efektivní právě pro vás. Třeba takto můžete jednou najít balanc v zaneprázdněném životě a vynikat jako sportovec, umělec i student.

Vaše T-Group❤️

Související témata

Mohlo by vás také zajímat

29. 10. 2023

Tereza Pokorná, Adam Košir

T-Group a vzdělání

“Mistr světa s vyznamenáním ve škole? Tohle přece nemůže dlouhodobě fungovat!” V T-Group jsme se rozhodli toto přesvědčení mnoha lidí vyvrátit. Zeptali jsme stepařů z našich řad, kteří tráví ve studiu téměř veškerý svůj volný čas, jak se jim daří skloubit život výkonnostního sportovce a umělce se vzděláním. Vy se tak můžete těšit na sérii zajímavých článků, ve kterých pro vás rozebereme hned několik témat týkajících se propojení stepu, školy a vzdělávání.

Všechny články